Gazowy Układ Zasilania I generacji paliwem LPG

W tych systemach gaz w fazie ciekłej ze zbiornika gazu poprzez wielozawór dostaje się do nowoczesnego reduktora- parownika. Po odparowaniu (przejściu do fazy lotnej) gaz dostaje się poprzez ręczny stałowartościowy regulator dawki gazu (register) do miksera. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. Systemy te są stosowane w pojazdach nie wyposażonych w sondę Lambda i katalizator- głównie pojazdy gaźnikowe.

Gazowy Układ Zasilania II generacji paliwem LPG

W tych systemach gaz w fazie ciekłej ze zbiornika gazu poprzez wielozawór dostaje się do nowoczesnego reduktora- parownika. Po odparowaniu (przejściu do fazy lotnej) gaz dostaje się poprzez regulator dawki gazu (attuator) do miksera. Sterowanie ilością podawanego gazu odbywa się za pomocą elektronicznego układu sterującego który decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu oryginalnych czujników znajdujących się na silniku. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. Systemy te są stosowane w pojazdach wyposażonych w sondę Lambda i katalizator. W pojazdach tych nie wolno stosować systemów I generacji ponieważ grozi to uszkodzeniem katalizatora.

Gazowy Układ Zasilania IV generacji paliwem LPG

System IV generacji - ELISA/STELLA

W tym systemie gaz w fazie ciekłej ze zbiornika gazu poprzez wielozawór dostaje się do nowoczesnego jednostopniowego reduktora- parownika. Po odparowaniu (przejściu do fazy lotnej) gaz dostaje się do wtryskiwacza gazu, który wtryskują sekwencyjnie do cylindrów (w okolice zaworów ssących) odpowiednią ilość gazu w odpowiednim momencie cyklu pracy silnika. Sterowanie ilością podawanego gazu odbywa się za pomocą zaawansowanego, elektronicznego układu sterującego, który decyduje o czasie trwania i momencie wtrysku gazu. Ustalenie dawki gazu oraz momentu wtrysku odbywa się z wykorzystaniem obrobionych przez komputer benzyny informacji.

Zalety systemów ELISA / STELLA:

  • spełnia wymagania nowych standardów emisji spalin,
  • zapewnia kompatybilność z EOBD,

Różnice pomiędzy systemem ELISA i STELLA tkwią w zastosowanym wtryskiwaczu gazu.

System "PRINS"

SEKWENCYJNY WTRYSK FAZY LOTNEJ GAZU
System wtrysku gazu holenderskiej firmy PRINS to wyjątkowe urządzenie IV generacji zaprojektowane dla zaspokojenia wymogów najbardziej zaawansowanych systemów wtryskowych. Podczas rozwoju tego systemu firma PRINS wyszła z założenia, że producent pojazdu najlepiej wie jak należy zarządzać zasilaniem pojazdu w paliwo. Dlatego też, zrezygnowano z dawkowania LPG na podstawie odczytu wskazań czujników pojazdu. Najprostszym a jednocześnie najbardziej skutecznym rozwiązaniem okazało się wykorzystanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi. Sygnały te są wynikiem reakcji kontrolera wtrysku benzyny na aktualne zapotrzebowanie energetyczne silnika. Oprogramowanie sterownika wzbogacono o zaawansowane funkcje diagnostyczne dla realizacji których VSI sprawdza wskazania sondy lambda czy prędkość obrotową silnika.

VSI to wyjątkowe rozwiązanie dla zasilania gazowego pojazdów. Gwarancją doskonałego działania są zarówno komponenty najwyższej jakości w nim użyte oraz nowatorska za zarazem prosta metoda sterowania. Elementem warunkującym poprawne funkcjonowanie systemu są "prawdziwe" wtryskiwacze wyprodukowane przez firmę KEIHIN CORPORATION - japońskiego producenta wtryskiwaczy benzynowych, układów sterowania wtrysku, urządzeń pomiarowych, zaworów przemysłowych i innych. Połączono tutaj doświadczenia KEIHIN w układach wtrysku benzynowego i PRINS w zasilaniu gazowym pojazdów, wynikiem czego jest wtryskiwacz gazowy o charakterystyce identycznej z benzynowym. Wtryskiwacze zostały zaprojektowane do współpracy z jednostopniowym aluminiowym reduktorem PRINS, który zapewnia systemowi wydatek gazu rozprężonego do silników o mocy 400 KM. Sterowanie wtryskiwaczami odbywa się w oparciu o sygnały sterujące wtryskiem benzyny oraz ciągły odczyt temperatury i ciśnienia gazu rozprężonego w szynie wtryskiwaczy. Wszystko to zapewnia parametry pracy silnika prawie identyczne z zasilaniem benzynowym. Na uwagę zasługuje fakt, że parametry te zachowane są w całym zakresie obrotowym silnika, nie ma więc konieczności stosowania elektroniki emulującej system EOBD (On Board Diagnostic). Podczas pracy na gazie system EOBD monitorujący pracę układu zasilania pojazdu ze szczególnym uwzględnieniem jakości pracy systemu katalitycznego nie wykrywa dysproporcji parametrów w stosunku do zasilania benzynowego. Podsumowując VSI - sekwencyjny wtrysk fazy lotnej LPG zapewnia własności jazdy porównywalne z zasilaniem benzynowym czyli zgodne z założeniami producenta pojazdu.